با توجه به اهمیت اساسی تبلیغات و بازاریابی و تاثیر بالای آنها بر موفقیت یک تجارت بسیاری بر این باورند این دو مفهوم جدا ازهم نیستند در حالی که مفاهیم متفاوتی از یکدیگر دارند. شناخت صحیح تفاوت بازاریابی و تبلیغات و بکارگیری صحیح هرکدام بر پیشرفت تجارت تاثیر بسازی خواهد داشت.
تبلیغات در اصل معرفی و نمایش خدمات یا محصولات شرکت به مشتریان و مخاطبان کنونی و بالقوه با استفاده از ابزارها و رسانه های مختلف می باشد. درحالی که بازاریابی متشکل از فعالیت ها و روش هایی برای ترغیب، فروش و جذب مشتریان میباشد که می توان به به بخش هایی مانند حوزه تبلیغات، شناخت مشتریان، پشتیبانی خدمات و محصولات و جذب رضایت مشتریان برای تشویق به همکاری و غیره اشاره نمود.

وظیفه تبلیغات معرفی قسمت مشخصی از خدمات بوده و به معنی تعیین استراتژی های لازم برای نحوه، زمان و مکان معرفی محصولات است که این موضوع نیاز به تجربه و شناخت کامل این حوزه دارد.

اهداف تبلیغات را می توان به سه بخش ‘تبلیغات اطلاع دهنده’ و ‘تبلیغات متقاعد کننده’ و ‘تبلیغات یادآوری کننده’ تقسیم کرد.

  • الف)تبلیغات اطلاع دهنده:
  • -آگاه کردن بازار از کالای جدید
  • – پیشنهاد استفاده های جدید یک کالا
  • – مطلع کردن بازار از تغییر قیمت ها
  • – تشریح عملکرد کالا
  • – توصیف خدمات موجود
  • – تصحیح برداشت های غلط
  • – کاهش نگرانی های مصرف کنندگان
  • – ایجاد تصویر شرکت در ذهن مصرف کننده
  • ب)تبلیغات متقاعد کننده:
  • – ایجاد تفوق یک مارک خاص
  • – ترغیب برای خرید از مارک خودتان
  • – تغییر نگرش مشتریان نسبت به خصوصیات کالا
  • – متقاعد کردن مشتری برای خرید
  • ج)تبلیغات یادآوری کننده:
  • – یادآوری به مصرف کننده نسبت به احساس نیاز او به کالا در آینده نزدیک
  • – یاد آوری مکان خرید کالا به مصرف کننده
  • – حضور در ذهن مشتری در دوران کاهش فروش
  • – حفظ آگاهی مشتری نسبت به کالا در سطح بالا